Pälsförbud

I AB kan man idag läsa om Pälsförbud i en liten stad, West Hollywood i Kalifornien. Kopierade in det mesta av artikeln här:

"Staden West Hollywood i delstaten Kalifornien, USA, har som första amerikansk stad beslutat att förbjuda försäljningen av pälsvaror, skriver brittiska tidningen The Telegraph. Efter en sju timmar lång debatt klubbades förslaget att förbjuda försäljningen av kläder som helt eller delvis består av djurpäls, hår eller ull, enhälligt igenom av kommunfullmäktige.

West Hollywood är en liten stad så vårt beslut är symboliskt. Förhoppningsvis når budskapet Fifth Avenue och förhoppningsvis börjar folk prata om pälsförbud på ett nytt sätt, säger kommunfullmäktige John D'Amico till The Telegraph.

Ett slutgiltigt beslut om pälsförbud klubbas i oktober och kommer inte att innefatta läderprodukter. Man har heller inte bestämt sig för om secondhand- och vintagehandeln ska förses med ett pälsförbud. Förhoppningen är att lagen om försäljningen av pälsvaror tas i bruk i juni nästa år."

Ett litet steg framåt i alla fall! Jag erkänner att jag använder ull och läder då det är en av de få saker som håller värmen rejält här uppe, men äkta päls tar jag inte på mig för allt ris i Kina. Jag vet att det för många är en statussymbol, men jag kräks nästan lite när jag ser det. Nu för tiden finns det dessutom väldigt snygga fuskpälsar så varför bära det skinn du stulit från ett djurs kropp? Djuret hade behövt det bättre än vad du gör. Så hatten av för West Hollywood! Hoppas de startar en trend!

Tyck till
Postat av: Miriam

Förhoppningsvis anammar hela Hollywood det och sprider det vidare!

2011-09-26 @ 17:04:34
URL: http://bloggiam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0