Viggo på Stockholms filmfestival

Hade jag kunnat planka Stockholms filmfestival så hade jag gjort det! Inte nog med att Luc Besson kommer dit men en av mina favoritskådespelare sen många år tillbaka gör ett besök där, nämligen Viggo Mortensen. Den mannen alltså...!

Självklart kärade jag ner mig helt i hans karaktär i LOTR. Vem gjorde inte det? Aragorn; den perfekte hjälten med ett hjärta av guld, hedervärd och stark. Peter Jackson lyckades verkligen bygga upp hans karaktär till något mer än bokens karga, ensamma man. Tror jag har sett de flesta av hans filmer och jag slås alltid av hans förmåga att leva sig in i rollerna och göra karaktärerna trovärdiga. Se Hidalgo (där han köpte hästen han red) om ni inte sett den eller Vägen. Bland hans äldre filmer gillar jag A history of Violence och faktiskt G.I Jane. Även där lyckas han göra en ganska stereotyp karaktär levande nog för att jag skulle stå ut med filmen i övrigt ;) Nu väntar jag på att få se A dangerous Method där han spelar Sigmund Freud. Minns jag inte helt fel är det just den filmen som för honom till Sverige denna gång.

Känner att det börjar vara dags för ett LOTR- maraton snart igen!





Tyck till
Postat av: Ulrika

Man behöver väl ej planka det är bara att stå utanför biografen. Vet du vilken biograf det kommer vara och vilken dag? På onsdag

2011-11-07 @ 21:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0