Vikthets

I dagens Expressen kan man läsa om bloggerskan Egoinas initiativ att visa upp ett sundare kroppsideal än vad många verkar ha just nu. Ett par dagar nu har det surrats och skvallrats om Kissies kollaps och man kan ju inte annat än tycka synd om tjejen som till och med bloggar från sin sjuksäng. På nåt märkligt sätt får man nästan känslan av att hon är lite stolt över uppmärksamheten. Hur snett är inte det? När gick det överstyr? Det kan man nog fundera ihjäl sig på.

Det jag klurar mest på är att så många tjejer vill se anorektiskt smala ut för att se ut som "riktiga kvinnor". Eh? Sist jag kollade så har vi kurvor och väger oftast mer än 10-åringar. Hur kunde idealet för unga tjejer bli så brutalt annorlunda mot verkligheten? När började ett sunt leverne innebära att man ska späka sig själv? Jag hör ju resonemanget hos många runt omkring mig. Man ska banta, träna, leva på ingenting och passa i kläder avsedda för barn. Det gör mig lite lätt galen att höra och läsa om allt detta. Inte konstigt att ätstörningssjukdomar ökar när kroppsidealet är så skrämmande långt borta ifrån hur naturen skapat oss kvinnor.

Missförstå mig rätt. Detta är inget inlägg pro fetma heller. Jag tycker visst att man ska leva sunt och röra på häcken för att hålla sig frisk från hjärt- och kärlsjukdomar, fetma som belastar sönder lederna, diabetes mm men det innebär ju definitivt inte självsvält. Ingen kropp håller sig frisk av att inte äta. Ingen kropp orkar träna på ett vettigt sätt utan bränsle. Det enda som händer när man tränar utan att äta är att kroppen så sakteliga går sönder. För att inte tala om vad näringsbrist gör med hjärnan. Man blir korkad.

Jag hade under många år ett lågt BMI och kämpade för att gå upp i vikt. 48 kg på en vuxen kvinna är inte mycket att hänga i julgranen och jag var för tunn. Då fick jag ofta frågan om hur jag mådde, om allt var bra med mig. Fat chance att jag hade fått det idag. Nu hade jag väl snarare fått en komplimang för att jag är så smal och sund. Bläääh! Jag har från det att jag var 20 tills nu lyckats gå upp 10 kg och väger nu 58. Lite vettigare, mycket kurvigare!

Så alla tjejer och kvinnor där ute...lär er att tycka om er själva med den kropp ni har. Ät vettigt, ta hand om er! En kurvig, sund kropp är så mycket roligare att vandra omkring i än en undernärd, sjuk kropp.

Kate Winslet är känd för att vägra banta inför filmroller.

Ingen kan ju påstå att hon är ful eller okvinnlig på nåt sätt.

Liv Tyler är heller inget spinko men ack så vacker!

 




Tyck till
Postat av: MADDES

Bra där. Jag håller med dig helt. det är sjukligt hysteriskt med vikthetsen. Tråkigt då man kan vara så himla snygg med kurvor och muskler(om man tycker om att träna). :)

2011-05-31 @ 09:36:04
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Miriam

Jag hade velat ha i procent hur mycket media påverkar och driver till ätstörningar, tror i väldigt många fall att dom är den största boven.

2011-05-31 @ 18:21:49
URL: http://bloggiam.blogg.se/
Postat av: Alva

Tja, skönhetsideal har aldrig varit sunda, till och med när de varit relativt normalviktiga och vältränade så har den perfekta mallen gått överstyr, fast åt det hållet istället. Det är därför ortorexi finns.



Om idealskönhet varit något alla kunde uppnå, eller som gick att nå utan arbete och obehag så hade det inte heller legat någon status i det. För 450 år sedan skulle en svältande, hårt arbetande befolkning vara så rund så möjligt för att vara vacker. Idag ska en stillasittande befolkning med fri tillgång till mat vara så mager så möjligt. I slutet på 1800-talet så kunde en kvinna vara anständigt slankt vacker eller oanständigt mulligt sexig, men aldrig både ock.



Det ligger helt enkelt i skönhetsiseals natur att vara svåruppnåeliga och skapa komplex. Annars gör de inte sitt jobb.



För några år sedan skrev jag ett långt blogginlägg om skönhetsideal genom historien, länkar till det nedan. :)



http://alvlin.livejournal.com/1998.html

2011-06-01 @ 13:20:50
URL: http://apollonie.blogspot.com
Postat av: Helen

Det ligger nåt i vad ni alla tre säger. Har man nåt kilo hit eller dit spelar väl ingen jäkla roll så länge man är sund och mår bra.



Alva: Ska läsa den!

2011-06-04 @ 06:20:19
URL: http://evangelinescorner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0