Tänd ett ljus eller skicka pengar?

Kollade runt lite på facebook denna morgon och konstaterar att det är många grupper som bildats de senaste dagarna för att stödja Japan genom att tända ljus, ha en tyst minut mm. Inte för att vara sån, men hur hjälper det någon?

Jag erkänner att jag själv klickade på en sån inbjudan innan jag hann reflektera över varför. Tror att många gör det för att sprida budskapet om att de behöver hjälp (bland annat jag) men också att man lite vill freda sitt eget samvete.."nu har jag gjort NÅNTING" och sen behöver man inte tänka längre än så. Bekvämt och slött.

Det skulle ge betydligt mer om man faktiskt startade en insamling av pengar. Pengar är det som påtagligt kan göra skillnad. Att tänka goda tankar, tycka synd om dem och sympatisera är tyvärr inget som ger konkret hjälp, även om det rent själsligen givetvis är så att man tänker på dessa drabbade människor med stor empati.

Så, skänk en slant kanske vore en bättre uppmaning än tänd ett ljus?

Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0