"Bättre att födas än inte födas alls"

Oj. Även denna morgon lyckas jag med konststycket att sätta kaffet i halsen. Återigen en artikel i AB som jag inte kan låta bli att kommentera. En KD-polititker vill ändra abortlagen samt göra det lättare att adoptera barn inom Sverige för att det ju "är bättre att födas än inte få födas alls". Denna politiker vill ändra lagen så att fri abort inte får ske efter vecka 12. Gränsen ligger nu på vecka 18. Hon menar på att kvinnor som inte vill ha sitt barn ändå ska bära det i 9 månader och sen adoptera bort det.

Förvisso tycker jag absolut att det ska bli en möjlighet att få adoptera lättare inom landets gränser. Det ser jag inget fel i som så men kan inte nog mycket om adoptionslagarna för att yttra mig alltför tvärsäkert om det hela.

Jag citerar Gunilla Gomér:

– "Jag jobbar mycket för just de ofödda barnens rätt att få leva. Och det är klart det är bättre att få födas än att inte få födas alls, även om det aldrig är en fördel att växa upp med andra än sina biologiska föräldrar"

Hm. Hon lyckas i samma mening med konststycket att lobba för adoptioner och samtidigt säga att det ändå inte är bra? Att biologiska föräldrar är att föredra, any given day. Det håller jag absolut inte med om. Det finns drösvis med olämpliga föräldrar som utnyttjar sin "god given right" att skaffa barn som sedan får växa upp i ett helvete av exempelvis missbruk och slagsmål.

Adopterade barn är oftast otroligt efterlängtade. Föräldrarna kan ha fått kämpa i flera år innan de slutligen får hem sitt älskade barn. Ofta efter att ha genomgått IVF och provat på alla upptänkliga vis att få egna barn. Hur kan det inte vara en fördel mot att födas in i ett hem utan förutsättningar eller mycket dåliga sådana? Man blir inte automatiskt en bättre förälder för att man fött barnet själv.

Abort då?

Det är inte alltid man märker att man är gravid innan vecka 12. En del kvinnor har menstruationsliknande blödningar de första månaderna så det är inte självklart att man märker det så tidigt. I Sverige har kvinnan rätt att själv välja bort en graviditet och det är en rätt jag tycker att vi ska vara mycket rädda om. De flesta normalt funtade kvinnor använder inte abort som ett preventivmedel utan ställs ofta inför stor vånda och smärta när de inser att de blivit gravida och det absolut inte passar in i deras liv.

Listan på varför kvinnor väljer att göra abort kan nog göras hur lång som helst, men de jag känner som har gjort det har faktiskt i mångt och mycket haft barnets framtid i åtanke. De kanske inte har ekonomin för att ta hand om ett barn eller känner sig inte känslomässigt mogna för ett barn. Ålder, förhållande, arbete och pengar för att inte tala om hälsa. Omständigheterna är många. Men ingen ska få för sig att abort är en lätt sak.

Så klart finns det personer som hellre chansar och kör utan kondom eller övrigt skydd, leker rysk roulette med sin fertilitet. Det är ju bara tvärkorkat! Jag tror att det i många fall handlar om okunskap och omognad och en viss övertro på att "det händer inte mig". Precis som Daniel Pernikliski skriver i sin krönika idag:

"Tycker man att det är bra med färre aborter – och det tycker väl alla, inte bara kristdemokrater – måste man öka stödet för framförallt ungdomar. Utan att rucka på rätten till fri abort. Man borde jobba mer på ansvarsfördelningen för att skydda sig. Vad hände exempelvis med p-piller för män? Lösningen måste vara att minska antalet oönskade graviditeter. Inte att fullborda dem".

Medhålles! Lika ansvar för man och kvinna när det gäller preventivmedel. Varför ska kvinnor vara mer ansvariga för att inte bli gravida? Dock är det ju så att utan sperma blir det inga barn. Vad vi behöver är fler preventivmedel som är snällare för kroppen. Näst intill alla preventivmedel för kvinnor är hormonella och har många oönskade biverkningar. För män finns kondom. Punkt. Dags att komma på nåt nytt kanske?

Summan av kardemumman är väl att barn ska vara önskade. De har inte bett om att få födas. Jag vill inte se Sveriges kvinnor bli så begränsade i bestämmanderätten över sina egna kroppar att vi får tillbaka svunna seklers galgaborter. Hur många kvinnor har inte dött genom åren när icke licensierade läkare utfört illegala aborter? I länder där aborten inte är en rättighet?

Varför i hela fridens dagar tror KD att kvinnor som verkligen inte vill få barn skulle tycka att det är okej att bära ett i 9 månader, med allt vad det innebär, för att sedan ge bort det? När lagen säger att de inte behöver? När lagen säger att vi faktiskt har rätten att bestämma över våra egna kroppar?

Alla barn har rätt att leva är något man ofta hör i dessa sammanhang. Jag skulle vilja säga att alla barn har rätt att känna sig önskade och välkomna när de väl kommer...


Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0