Skåda dramatiken och ät en korv

Arla i morgonstund stogo jag upp och funno att
morgonstund haver guld i mund...

Eh....icke. Jag dricker inte mjölk så tji arla för mig och guld i munnen har jag inte heller. Än. Däremot har jag kaffe i munnen! Och ser likadan ut i håret som innan jag lade mig. What's up with that? Antingen har jag legat stilla som en mumie i natt eller så har jag en förbaskat skillad frisör. Då jag känner mig själv skulle jag satsa pengarna på alternativ nummer två.

Har just frambringat frukost till min kära dotter som ska ut och agera inkarnation av barnen från Frostmofjället om en timme. Dvs pulsa i blötsnö till bussen. Ja jag vet att det knappast fanns bussar på fjället, men ha lite fantasi..Det är plusgrader ute!!! Man hinner glädja sig åt det i ca 3 sekunder innan man inser att det även medför blåst. Ingen sån där mesig liten vårvind utan här snackar vi om Den Elaka Vinden som blåser ner snö från taket så det dånar om det! Huset skakade i sina grundvalar för några minuter sen och katterna flög upp i vardagsrumsfönstret med borstsvansar, beredda att slå ihjäl vad det än var som orsakade dånandet men det enda som syns är att det numer är ännu lite mer snö utanför fönstret.

Apropå rasande snö (fallande då, inte arg) så såg jag ett lustigt fenomen i går när vi var inne i stan. Icke höjdrädda arbetarklädda hjältar stod på taket till ett av shoppingcentren och vräkte ner snö och nedanför, på andra sidan gatan klokt nog, stod en liten folksamling och tittade på när de skottade och snön föll. Några små tanter, en och annan öm moder med telning och ett antal män. Blickarna följde snöraset och jag undrar i mitt stilla sinne vad som var så fascinerande att man måste samlas man ur huse för att se det? Hoppades de i smyg att någon skulle trilla ner? Och som alltid när några samlats så måste ytterligare några sälla sig till skaran i hopp om att de framför ska tala om varför de alla står där. Alternativt stannar de bara för att andra gjort det. Lite fnissig blev jag när det dessutom stod en korvgubbe en bit ifrån. "Se när snön rasar! Köp en korv!"

Lite roligt är det allt att bo här uppe där det inte alltid behövs så himla mycket för att skapa lite spänning i tillvaron.



Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0