Släng dina slitna jeans, tanten!

Hur klär vi kvinnor oss när tydligen 25 % av våra tonårsdöttrar skäms ögonen ur sig? Skummade Aftonbladet och fastnade på DENNA artikel om just det här fenomenet.

Tror inte att jag är ensam om att klä mig efter humör och ge blanka fan i om  huruvida det är tantvarning eller tonårsvarning på det jag tar på mig. Ibland är det jeans, ibland är det klänning och klackar. Allt beroende på humör och tillfälle!

Klä dig efter din ålder och vad som är lämpligt! *ryys* En mening jag hörde första gången när jag skulle fylla 30 och en välmenande släkting tyckte att det kanske var dags för mig att inte ha jeans, converse och t-shirtar på mig längre utan börja klä mig mer damigt. What? Trodde i min enfald att gränserna suddats ut mer än så vid det här laget, men jag antar att i vissa kretsar så skall det blivfas tant vid 30 oavsett hur man är som person. Måste erkänna att den kommentaren satte sig i huvudet på mig och jag blir lite förolämpad fortfarande när jag tänker på den. Som att jag på nåt sätt borde ha vett att bli gammal vid 30 för det var dags nu.

Bara för att man vågar klä sig som man vill betyder inte det att man inte är vuxen i huvudet!

Ja, min dotter och jag lånar vissa kläder av varandra och ja, ibland tycker hon att jag använder kläder som inte hon skulle visa sig död i ens, men det är mer en smaksak i vårt fall. Jag kikar på plagg ibland när vi är i stan och hon säger "nej, den är för tantig" och släpar mig till nåt annat istället. Bless her heart!

Självklart har även jag gränser, men det rör sig mer om att jag inte vill klä mig i sånt jag tycker är helt osmakligt. Jag skulle inte visa mig utomhus i vissa plagg men det handlar mer om att de inte är jag och därmed kan jag inte stå för dem och känna mig bekväm och då skulle kläderna bromsa mig socialt. Min lilla mamma sa alltid att så länge man är hel och ren så spelar resten ingen roll. Hon var nog mer liberal vid 80 års ålder än vad många yngre är. Samma lilla mamma köpte sitt livs första par jeans med diskreta nitar på när hon var typ 72..

Så vad är för ungdomliga/stötande/provocerande eller bara fel plagg för mammor att ha på sig? Vad tycker ni?
Jag skulle aldrig klä mig i vad jag anser vara för "slampigt" exempelvis för det är helt enkelt inte min stil och jag skulle få reaktioner jag inte vill ha. Nu spårade jag iväg lite här men kärnan i resonemanget för mig handlar mer om kläder kontra ålder. Får man inte ha en ungdomlig stil för att man passerat 30 längre?

När blir man för gammal för sina Converse och slitna jeans?


Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0