Boktips!

Tror knappt jag säger det men nu ska jag faktiskt gå och lägga mig. Men sova ska jag inte! Jag håller på med att läsa Vampire Diaries- böckerna och det är ingen tvekan om att de är mycket bättre än serien. Förvisso är miljön densamma men personerna skiljer sig rätt mycket åt. Elena är inget koögt våp och dessutom är hon blond. Bara det.

Med andra ord, skippa serien och läs böckerna istället.

Sen kan man läsa Vampire Academy- serien om man vill ha en annorlunda inriktning på vampyrstories. Har plöjt serien på två veckor och den känns lite mer inriktad på sena tonåren än Twilight. Gillar den!

Ännu en bokserie är House of Night och även denna är helt okej.

"När sextonåriga Zoey Redbird blir märkt som en ny vampyr hon måste gå med i House of Night skolan där hon kommer att träna på att bli en vuxen vampyr. Men det är bara om hon klarar sig igenom förändringen. Men Zoe är ingen vanlig nybörjare. Hon har valts för att vara speciell av gudinnan Nyx och upptäcker sina fantastiska nya befogenheter att trolla med elementen: jord, luft, eld, vatten och själ. När Zoey upptäcker att ledaren för De Mörka Döttrarna, skolans största elitgrupp, missbrukar sina Gudinnegivna gåvor, måste Zoey titta inom sig för att finna sitt öde och det blir ingen lätt resa för henne."

Gemensamt för alla tre serierna är att de utspelar sig på olika varianter av skolor, alla har kvinnor som hjältinnor och det är inga mesproppar det handlar om. Kärlek, blodiga strider och intriger är hörnstenar så klart. Jag är löjligt förtjust i vampyrböcker och av dessa tre serier gillade jag nog House of Night bäst.

Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0