07.10 Äggande frukost

Uj. Så trött. Det är ingen lek att stappla upp kvart över 6 och göra frukost med sprängande bihålehuvud. Tillbringade ca en kvart med att försöka hitta saltet som inte ens var i samma rum. Min kära dotter hade av någon anledning saltet i sitt rum. Jaha. Så klart borde jag ju ha letat där. Fattar ju vem som helst. Kanske hon smygdricker Tequila på nätterna? Snarare är det väl nattlig äggätning.

Vi är smått besatta av ägg. Ägg är så himla gott! Passar nästan vilken tid på dygnet som helst och innehåller massa nyttigheter. Yay ägg! Det är tur att man vet mer om ägg numer än på den tiden när man sa att A) kvinnor ska inte äta mer än högst 1 ägg/dag och B) Ägg innehåller skadligt kolesterol. Vad jag numer förstått är att ägg dels är en utmärkt proteinkälla samt att man kan äta sin dagliga dos utan att huvudet ramlar av. Anledningen till att jag ens tänker på ägg llite mer denna morgon är att jag läste ett inlägg om vego/ovo/lakto-kost hos Lady Dahmer där ägg diskuterades i kommentarerna...

Nörderifakta om ägg:

Ett ägg, ger massor av vitaminer, såsom A, D, B2, B12 och folat och en hel del andra nyttigheter såsom protein och selen. I gulan finns fett, vitamin A, olika B-vitaminer, vitamin D, E och K, samt järn och jod. Vitan innehåller det mesta av äggets vitamin B2. Selen, magnesium, kalium och niacin finns både i vitan och i gulan.

Här kan man läsa mer om äggande fakta: www.kostdoktorn.se

Undrar om jag har feber? Man kan misstänka det när jag rantar på om ägg och tequila kl 7 på morgonen.






Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0