Broccolimiddag

Ny kategori från och med i dag! Jag gillar ju att laga mat som gärna ska kombinera gott, nyttigt och prisvärt och tänkte dela med mig av en del goda rätter vi knåpar ihop här hemma. När jag kockar kan jag börja med att kika på ett recept och sen ändå göra det på mitt sätt. Dra bort lite där och lägga till lite här! Kajsa Warg-principen med att man tager vad man haver gillar jag. Hur skulle annars nya maträtter uppfinnas?

Broccoligratäng


Dagens middag blev en gammal favorit, nämligen broccoligratäng. Både god och lite nyttig i alla fall.

Till 3 personer blir det på följande vis:

Slå på ugnen på ca 225 grader. Ha gallret i mitten. Smörj en ugnsfast form.

* Valfri mängd bacon, i vårt fall ca 500g, steks. Kan bytas mot skinka, salami eller vad man nu har hemma.

* 4 dl Fullkornsmakaroner kokas enligt anvisningar på paketet.

* ca 1 valfri lök hackas. Idag blev det purjolök.

* 4 dl fryst broccoli tinas lite lätt och hackas grovt. Gör inget om den är halvfryst för då hinner den inte bli alldeles slafsig i ugnen.

* Häll ner baconet i botten, makaronerna ovanpå och likaså den hackade löken. Fördela broccolin jämnt.

* Krydda med lite salt och rejält med svartpeppar!

* Strö rikligt med valfri riven ost ovanpå, gärna Västerbotten eller annan smakrik ost.

* Häll ca 3 dl matlagningsgrädde över hela härligheten!

In i ugnen i ca 20-25 minuter.

Idag hade vi Sambal Oelek som extra krydda och det passade ypperligt till om man vill ha lite bett i maten.
Det ska förhoppningsvis resultera i en härligt krämig gratäng som man lätt hamnar i matkoma av om jag utgår ifrån att det är väldigt tyst i huset just nu. Har familjen somnat av mätthet tro? Det tar jag som ett gott betyg i såna fall.

Smaklig måltid!




Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0