Morgonstund utan hjärna

Jag är inte klok. Sitter i vardagsrummet med kaffekoppen i handen, gäspar som en gnu och kommer på den briljanta idén att blogga. Klockan 7 på morgonen.

Den här tiden på dygnet brukar inte mycket vettigt hitta ut ur min hjärna och följdaktligen blir nog det här ett inlägg utan signifikans, dvs mest bullshit. Finns det stavningskontroll i huvudet? Fast som fungerar som en sorts spärr så att man inte släpper igenom alltför banala och tråkiga saker. Som att jag har laktosfri mjölk i kaffet istället för vanlig. Som att det är knäpptyst i huset trots 2 katter, en pojkvän samt en dotter som gör sig redo för att plumsa i snö till busshållplatsen. Någon av dem borde ju göra nåt väsen av sig, men icke. Fascinerande. Eller så har jag bara glömt att ta ut öronproppen ur mitt enda hörande öra. Välsignat skönt är det i alla fall så jag kanske skulle låta den vara kvar?

Selektiv hörsel får en helt ny innebörd. Ena örat hör ingenting och får därmed inte välja alls. Det får döva på i sin egen lilla värld där de enda ljud som hörs är tinnitusbrus och pip. Ett ostämt orkesterdike är en ypperlig beskrivning på vad som erbjuds i ljudväg på höger sida!

"ljudet kommer nu från högra delen av rummet"

För att fatta ovanstående citat så krävs det att man minns de svunna dagar då de körde ljudtester på tv'n. Japp. Jag är gammal nog att ha varit med om det när jag var liten. Det var urtrist och jag fattade inte riktigt vitsen med det då heller. Man var liksom nöjd att tv'n hade ljud och bild.

Att höra i stereo har jag aldrig förut ens grubblat över och nu kan jag inte det längre men det vete fanken om jag saknar det ens? Vänster öra är snällt, samarbetsvilligt och hör allt det ska. Jag känner mig inte handikappad av min 50%-iga dövhet annat än när folk ska viska saker till mig och kategoriskt vill viska i höger öra. Det är märkligt det. I 6 års tid har jag varit döv på höger vilket folk i mitt liv vet, men ändå vill de viska i höger. Varje gång. Har fnissat åt det en och annan gång. I alla fall de gånger jag lyckats få dem att byta öra och börja om och inte missat vad de viskat för att de INTE börjar om utan viskar hälften i fel öra och hälften i rätt.

Summan av kardemumman är att mitt kaffe nu är slut, dotra har skuttat ut genom dörren under glada hurrarop och katterna har käkat frukost och tager nu dagens första tupplur. Tror jag följer deras exempel och tvärsomnar lite, jag med. Dock i soffan och inte på fönsterbläcket. Delar en favvolåt och säger god morgon till alla...





Tyck till
Postat av: Rebecca

Jag tror nog att jag i ditt fall gjort en liten tatuering bakom högra örat "DÖV" ;-)

2010-11-12 @ 07:57:14
URL: http://blimp.nu
Postat av: Helen

Haha..ja det vore nåt! =)

2010-11-12 @ 15:39:50
URL: http://evangelinescorner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0