Sunday dinner

I eftermiddag har vi ägnat oss åt matlagning. Jag gjorde en kickass soppa och dottern bakade matmuffins till. Muffinsen blev galet goda och om ni kikar i hennes blogg så hittar ni receptet där. Åter till soppan då! Jag gjorde som så:

Soppbas: Koka upp 1 liter vatten tillsammans med 2 buljongtärningar av valfri sort och 1 tsk flingsalt.

500 g älgfärs (eller nöt) stektes ganska hårt och kryddades med
1 tsk paprika och
1 tsk svartpeppar och
1 tsk chiliflakes

Medan det stektes så hackade jag 2-3 chalottenlökar samt 3 klyftor vitlök och slängde i det och rörde om.

När köttfärsen är rejält brynt så häller man helt sonika ner den i grytan tillsammans med en tetra krossade tomater och morötterna samt låter det puttra på i ca 10 minuter.

Därefter satte jag i broccoli, små buketter, ca 3 dl och en hel burk svarta bönor och lät allt puttra i ca 3-4 minuter. Broccolin och bönorna får inte bli mosiga, därför den korta tiden i grytan för dem.

Soppan serverades tillsammans med de supergoda muffinsen som tillbehör och vi åt oss halvt fördärvade!




Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0