Dag 22- Det här upprör mig

Ja den listan kan göras hur lång som helst egentligen. Finns ju hur mycket som helst som upprör en, både globalt och lokalt men jag testar göra en lista så jag inte skriver en hel novell i ämnet.

Att barn behandlas illa. Att de i många fall är rättslösa för att de inte är gamla nog att få sin åsikt hörd. Barnmisshandel, övergrepp mot deras kropp och själ. Det gör mig helt vansinnig. Att vi i Sverige har så otroligt lama lagar och straff för brott mot barn är för mig helt obegripligt. Går vi sen utanför landets gränser så finns det liksom inget slut..

Att folk tror sig ha rätten att (för)döma andra för deras sexualitet. Vaf-n, det är 2010 nu? Såna åsikter borde vila med mammutarna. Att vuxna människor av samma kön lever ihop och har sex utan att skada andra kommer jag aldrig att förstå hur det kan vara så störande? Att man som släkting säger "om ditt barn blir gay så kommer vi inte att träffa h*n" gör att jag ser rött.

Brott mot djur. Det här landets djurskyddslagar må finnas men är helt tandlösa. Vem ska se till att lagarna följs? Vem ska se till att det blir något straff? Djurskyddsinspektörerna? Bah och blaha. Har egen erfarenhet av hur otroligt, vidrigt mycket djurmisshandel som "behövs" för att det ens ska bli en anmälan. Skäms!

Knark. Gör. Mig. Vansinnig. Av. Ilska. Hade en gång i tiden en klasskompis som knatade barfota 1,5 mil hög som ett hus i -30 graders kyla utan att känna nånting. Legalisera? I think NOT.

Att fler och fler tappar moral och värderingar som att bry sig om sin nästa, hjälpa varandra och ha lite hjärta och civilkurage. Var och en för sig själv liksom. Bläh. Man blir glad av att hjälpa andra och fler borde prova.

Ja jösses. Ju mer jag tänker på sånt här ju fler saker kommer jag ju på. Jag retar mig på att det svenska språket blir sämre och sämre. "Msn-iska" som skrivs i skoluppsatser. Att de i skolan inte får lära sig hur man använder "de" och "dem" och att man ibland faktiskt inte förstår vad folk menar för att meningsbyggnad mm är så otrolig dålig. Som språknörd gör det mig ledsen i ögat. Tack och lov har min dotter ett vårdat skriftspråk när hon så behöver och kan skillnaden mellan bruket av "han" och "honom". Exempel från facebookuppdatering jag läste: "ja for till han och käka midda". I rest my case.

Vardagsidioter retar mig också. Folk som tränger sig i köer, knuffas, sparkar i biostolen så man knäcker ett revben, sitter och babblar i mobil på bio, rapar högljutt på fik, parkerar fast ens bil, barnvagnsmaffior som blockerar in- och utgångar ur butiker samt en allmän brist på hyfs är några exempel så här på rak arm.

Och nu har mitt te blivit kallt för att jag inte kan sluta skriva. Så ovanligt...


Tyck till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0