Dag 08 – Favoritsaker

Ack ett sånt lämpligt ämne så här nära jul! Hähä.

Mina absoluta favoritsaker som är det första i sakväg jag skulle rädda om det började brinna är mina böcker. Utan mina älskade böcker hade livet tidvis varit väldigt tomt. När jag var liten bodde jag på landet i en liten fiskarby. Jag var den enda personen under 30 år i hela byn och hade därför inga andra barn att leka med. Jag var mest ute i skogen, med mamma i trädgården (vi hade enorm trädgård) eller lekte med katterna. Men en dag kom ett nytt fenomen till vår lilla by- bokbussen.

Det bokstavligt talat, eller ska jag säga skrivet, förändrade mitt liv! Jag gick in i bussen och hamnade i en annan värld! Jag brukade låna ungefär 15 böcker i veckan och läste ut dem alla innan bokbussen kom igen. Lärde mig läsa när jag var fem och läste ganska fort. Jag brukade sitta vid öppenspisen i hallen och läsa för det mesta, men jag gick ingenstans utan en bok i handen. Läste när jag åt till och med. Att inte mamma blev galen! Det gick inte att få kontakt med mig när jag läste nämligen, för jag var så inne i böckerna. Böckerna blev mina bästa vänner som aldrig övergav eller svek. Det tog ju inte alltför länge innan barn- och ungdomsavdelningen var plöjd så då gav jag mig på klassikerna. Den som körde bokbussen var mycket intresserad av böcker själv och var bra på att ge förslag till mig. När bokbussen slutade komma någonstans när jag var runt 13 år så hade jag läst det mesta de hade. Älskade bokbussen! Nostalgi..

Ljudböckerna, min mp3 och cd-spelare rankar hyfsat högt också. Det är ju böcker det med!

Favoritsak nummer två är min laptop. Skulle känna mig helt utelåst från världen utan den, då många av mina sociala kontakter sker via msn och fejjan. Ja, jag är helt besatt av min datoriserade lilla värld och Lappis är guld värd. Gå aldrig sönder, lilla vän, please?

Lite mer fåfänga saker då? Mina nagellack, surprise va? Utan lack är jag naken. Ögonskuggor har jag drösvis av och i perioder blir jag kreativ med dem också och gillar att leka med färger. Plattången får vi inte glömma! Utan den ser jag ut som Kvasthilda.

Filmerna...vi har väl ungefär 200 filmer i huset. Den samligen ökar stadigt då vi är filmnördar deluxe både Patrik och jag. Olika smak, men lika nördiga. =)

Sen har man ju en miljon småsaker som man inte vill vara utan, saker från mamma, minneslådor, mina älskade tofflor, smycken, mina garner, min vita jultomte Fritjof samt den nya tomten Jeffrey som jag fick igår av min kära dotter, foton, mina grållor (way för stora joggingbrallor med färgstänk), en och annan väska och annat jox som gör livet roligare...

Man blir inte lyckligare med en massa saker, men visst tillhör de guldkanten i tillvaron och underlättar en tråkig dag. Jag känner fortfarande och alltid samma förväntan när jag öppnar en ny bok och här för ett tag sen när min dotter frågade vad jag ville ha i julklapp påpekade hon med lite trött röst, "inte böcker nu IGEN"...

Serien om Narnia läste jag första gången när jag var 7 år, lånat i Bokbussen. Har läst om den genom åren och älskat den lika mycket varje gång då man hittar andra djup och betydelser i den när man är äldre. C.S Lewis är en stor favorit...

Tyck till
Postat av: Popruta

Du skulle inte sakna forumet alltså? :D Haha, jag skulle lätt droppa både fejjan och msn om jag bara fick hänga på forumet. :D



Vilken fin julig touch du har på bloggen nu!

2010-12-02 @ 07:52:51
URL: http://popruta.se
Postat av: Helen

Tack Poppis! Jo jag råkade vara vaken för länge häromnatten och vad är då bättre än att peta i designen?

Forumet räknar jag till livets mest essentiella ingrediens så det är ingen sak. Mer som...luft. Hihi!

2010-12-02 @ 18:30:36
URL: http://evangelinescorner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0